Noord
tegen Zuid.
Miniatuurspelregels
gebaseerd op het Battle
Cry bordspel.
ORDERKAARTEN.
Het mechanisme van deze spelregels is in grote mate gebaseerd op de verdeling
van het slagveld in 3 "secties", waarbij de eenheden binnen één
of meer secties geactiveerd worden door orderkaarten. Eenheden mogen enkel verplaatst
worden, vechten of een speciale actie ondernemen volgens de orders die op deze
kaarten vermeld staan. Dit heeft tot gevolg dat de spelers steeds op hun hoede
moeten zijn en ten allen tijde hun tactiek moeten kunnen aanpassen. Wij onderscheiden
twee types orderkaarten:
- GEWONE
ORDERKAARTEN: activeren de eenheden in beweging en gevecht. Deze kaarten
geven aan in welke sectie van het slagveld de orders van toepassing kunnen zijn
en op hoeveel eenheden zij betrekking kunnen hebben.
- SPECIALE ORDERKAARTEN: laten toe om een specifieke (of bijzondere)
actie te ondernemen als vermeld op de kaart.
Deze kaarten
(evenals de speciale dobbelstenen) worden uit het bordspel "Battle
Cry"
genomen (en eventueel aangevuld met eigen ontwerpen).
Bij het begin van het spel krijgen de spelers het aantal orderkaarten als voorzien
in het scenario. De informatie vermeld op de kaarten is geheim tot deze worden
uitgespeeld.
OBJECTIEF
VAN HET SPEL.
Is het uitschakelen van een aantal vijandelijke eenheden (1 victoriepunt per
stuk) als bepaald in het scenario, eventueel gecombineerd met het veroveren
van een aantal objectieven (1 of meerdere victoriepunten per stuk). De eerste
speler die zijn quotum haalt, heeft gewonnen.
SPELFREQUENTIE.
De speler die volgens het scenario de slag moet openen, begint (indien niet
bepaald, wordt er gedobbeld; hoogste score kiest wie opent).
1.
Speel een orderkaart uit.
2. Duidt aan welke eenheden de orders gaan uitvoeren.
3. Verplaats deze eenheden.
4. Vuur- en gevechtsfase.
5. Neem een nieuwe orderkaart.
1. Speel
een onderkaart uit.
Orderkaarten worden gebruikt om de eenheden te activeren (verplaatsen &
vechten). Speel daarom bij het begin van uw beurt 1 orderkaart uit. Deze kaart
vermeldt in welke sectie(s) van het slagveld er orders mogen gegeven worden
en aan hoeveel eenheden. Sommige kaarten laten u toe speciale acties te ondernemen.
Wanneer geen enkele van de kaarten in uw bezit u in staat stelt om een order
uit te voeren die u past, leg dan één van uw kaarten op de aflegstapel
en neem er een nieuwe. Uw beurt is dan wel voorbij.
2. Activeer
eenheden.
Nadat u de inhoud van de orderkaart aan de tegenspeler(s) hebt medegedeeld,
duidt u aan welke eenheden de orders gaan uitvoeren. Een eenheid kan per beurt
slechts één order (inhoud van de kaart) uitvoeren.
Nota: generaals mogen steeds deelnemen aan gevechten, zelfs wanneer zij geen
order ontvangen hebben (zie verder "Generaals in gevecht").
3.
Verplaatsing.
De eenheden die orders ontvangen hebben mogen in om het even welke volgorde
verplaatst worden, maar de verplaatsing van elke individuele eenheid dient voleindigd
te worden alvorens een andere eenheid kan bewegen. Een eenheid kan zich per
beurt slechts éénmaal verplaatsen, behalve onder de "doorbraak"-regel
(zie verder). Nadat alle verplaatsingen uitgevoerd zijn kan er gevochten worden.
Infanterie:
kan zich twee hexagonen verplaatsen en niet vechten, of zich één
hexagoon verplaatsen én vechten. Infanterie wordt in het spel als "eenheid"
of "eenheden" aangeduid. Een infanterie-eenheid op organieke sterkte
telt 8 figuurtjes.
Cavalerie: kan zich drie hexagonen verplaatsen én vechten, afstijgen
en vechten of vechten en opstijgen. Cavalerie wordt in het spel als "eenheid"
of "eenheden" aangeduid. Een cavalerie-eenheid op organieke sterkte
telt 5 figuurtjes.
Veldartillerie: kan zich 1 hexagoon verplaatsen zonder vechten, ofwel
vechten en niet bewegen. Veldartillerie wordt in het spel als "eenheid"
of "eenheden" aangeduid. Een veldartillerie-eenheid op organieke sterkte
telt 4 figuurtjes en een kanon.
Bereden artillerie: kan zich 2 hexagonen verplaatsen zonder vechten,
ofwel 1 hexagoon en vechten. Bereden artillerie wordt in het spel als "eenheid"
of "eenheden" aangeduid. Een bereden artillerie-eenheid op organieke
sterkte telt 4 figuurtjes, een kanon en een trekstel.
Generaals: mogen zich verplaatsen wanneer zij een order ontvangen (of
het bevel voeren over een eenheid of brigade onder orders). De generaal is 1
figuur.
Verplaatsen
van eenheden.
Eenheden mogen niet verplaatst worden naar een hexagoon dat reeds door twee
bevriende (of één of twee vijandelijke) eenheden bezet wordt.
Een bevriend generaal telt hierbij niet als een "eenheid"; een vijandelijke
wel. Wanneer een eenheid een hexagoon dat bezet wordt door een bevriende eenheid
(of generaal) binnentrekt, eindigt daar haar verplaatsing.
Een
eenheid kan nooit opgesplitst worden of gecombineerd met de resten van andere
eenheden.
Sommige
terreintypes hebben een invloed op de verplaatsing (zie "Terrein"
verder in de spelregels).
Nota:
"terugtrekken" is een speciaal type verplaatsing (zie "Terugtrekken"
verder in de spelregels).
Verplaatsen
van generaals.
Generaals mogen geplaatst worden in een hexagoon dat reeds door één
of twee bevriende eenheden bezet wordt, zolang er zich nog geen generaal in
dat hexagoon bevindt. Wanneer een generaal een hexagoon dat reeds door een bevriende
eenheid bezet wordt binnentrekt, dan eindigt daar zijn verplaatsing. Een generaal
mag een hexagoon bezet door een andere generaal (vriend of vijand) niet binnentrekken.
Generaals
die één of twee eenheden onder "bevel" hebben.
Zohaast een generaal een hexagoon binnentrekt waar zich reeds één
of twee bevriende eenheden ophouden, neemt hij het bevel over deze eenheden.
Een
generaal die het bevel voert over één of twee eenheden kan (via
een order) van zijn bevel ontheven worden en desgevallend het bevel over een
andere eenheid nemen.
Zolang
een generaal het bevel voert over twee eenheden in dezelfde hexagoon, worden
deze eenheden als één eenheid geteld voor het uitvoeren van orders.
Voorbeeld: u speelt een kaart uit met het order "activeer 2 eenheden of
generaals op de linkerflank". Normaal kunt u dan twee afzonderlijke eenheden
op deze flank activeren. Wanneer u echter twee eenheden onder bevel van een
generaal hebt (in dezelfde hexagoon), kunt u deze eenheden activeren (verplaatsen
& vechten) en bovendien nog een andere eenheid activeren (of twee, indien
deze dan ook weer onder bevel van een generaal staan).
Wanneer een eenheid een order ontvangt en zich verplaatst, mag (zo de speler
dit verkiest) de generaal van zijn bevel ontheven worden en ter plekke blijven
(dit telt als één order). Anders dient de generaal zich met de
eenheid onder zijn bevel mee te verplaatsen. Uitzondering: een generaal die
zich reeds verplaatst heeft deze beurt mag niet nog eens met een eenheid mee
optrekken.
Brigadevorming.
Bij het begin van het spel is het aan de speler toegestaan om één
of meerdere "brigades" te vormen (telkens onder bevel van een generaal),
waarvan de samenstelling wordt bekend gemaakt aan de andere spelers. Er kunnen
nooit meer brigades gevormd worden dan er generaals in het spel zijn.
Een
brigade telt maximum één generaal en zes eenheden in om het even
welke samenstelling (eventuele mix van infanterie, cavalerie en artillerie).
Om als brigade te kunnen optreden moeten de eenheden die er deel van uitmaken
zich steeds in de ZOC ("zone of control" - controlegebied) van de
generaal bevinden. De ZOC bestaat uit de hexagoon waarin de generaal zich bevindt
én de zes omliggende.
Een
brigade wordt binnen de spelregels als één eenheid aanzien voor
wat de verplaatsing betreft (maar niet voor het gevecht!). De brigade verplaatst
zich maximaal aan de snelheid van haar traagste component. De eenheden die deel
uitmaken van de brigade mogen nooit vrijwillig het contact met de bevelvoerende
generaal verbreken, tenzij om "terreinwinst" te boeken (zie verder).
Bij terreinwinst dient de volgende beurt dat de speler voor die sectie een kaart
uitspeelt de brigade dan wel weer samengebracht te worden.
Voorbeeld
van brigade-verplaatsing: u speelt een kaart uit met het order "activeer
2 eenheden of generaals op de linkerflank". Normaal kunt u dan twee eenheden
op deze flank verplaatsen. Wanneer u echter een brigade onder bevel van een
generaal heeft, kunt u deze brigade verplaatsen en bovendien nog een andere
eenheid activeren (of een tweede brigade, of twee eenheden in dezelfde hexagoon
- indien deze ook weer onder bevel van een generaal staan).
Wanneer
(om welke reden ook) één of meerdere eenheden behorend tot een
brigade zich buiten de ZOC van hun generaal begeven (bvb ten gevolge van gedwongen
terugtrekken), bestaat hun eerste prioriteit er in om opnieuw aansluiting te
zoeken bij de brigade (of de brigade met hen). Zolang deze aansluiting niet
opnieuw tot stand is gekomen worden deze afgesplitste eenheden als afzonderlijke
eenheden behandeld.
Een
generaal die het bevel voert over een brigade mag deze enkel verlaten wanneer
hij het bevel over de brigade opgeeft waarna de brigade ontbonden is en de componenten
opnieuw als afzonderlijke eenheden optreden (dit is een order en neemt één
beurt). De brigade (inclusief de generaal) kan dan die beurt geen ander order
uitvoeren (behalve zich verdedigen). In omgekeerde volgorde kunnen ook nieuwe
brigades gevormd worden: een generaal (die op dat moment niet het bevel voert
over een brigade) groepeert maximum 6 eenheden in zijn ZOC en kan dan een volgende
beurt (via een order) een nieuwe brigade vormen. De beurt dat de brigade gevormd
wordt kunnen de eenheden die er deel van uitmaken geen ander order uitvoeren
(behalve zich verdedigen).
Wanneer een generaal gedwongen wordt zijn brigade te verlaten (ten gevolge van
gedwongen terugtrekken) is de brigade niet ontbonden, maar kunnen de eenheden
ervan zich niet meer als een brigade verplaatsen tot de generaal opnieuw de
brigade in zijn ZOC heeft.
Terreinwinst.
Wanneer een infanterie-eenheid in een "gevecht van dichtbij" aanvalt
(dwz vanuit een aangrenzend hexagoon) en erin slaagt om de gehele vijandelijke
eenheid uit te schakelen of haar kan laten terugtrekken, dan kan er 'terreinwinst'
geboekt worden door onmiddellijk vooruit te gaan naar de hexagoon die zo vrijgekomen
is.
Artillerie
kan nooit op die manier terreinwinst boeken. De beperkingen in de bewegingen
en gevecht blijven geldig wanneer een eenheid terreinwinst boekt. Wanneer een
bereden cavalerie-eenheid in een 'gevecht van dichtbij' aanvalt en erin slaagt
hetzij de vijand volledig uit te schakelen, hetzij deze te laten terugtrekken,
kan ze (tegen die eenheid) nogmaals vechten.
4.
Het gevecht.
Nadat alle verplaatsingen gebeurd zijn worden de gevechten van de geactiveerde
eenheden afgewikkeld. Onder "gevecht" verstaan wij hier "vuren"
(op meer dan 1 hexagoon afstand) en "gevecht van dichtbij" (aangrenzend
hexagoon). Een eenheid mag maar één keer per beurt vechten, behalve
ruiterij bij terreinwinst.
Elk gevecht moet beëindigd worden alvorens een ander kan aangevat worden.
Bepaal eerst:
- of de vijand binnen bereik is.
- of de vizierlijn vrij is.
- wat de invloed van het terrein is.
Dit bepaalt tevens hoeveel dobbelstenen je mag gooien.
Bereik.
Infanterie met musketten met gladde loop: maximaal 3 hexagonen. Dobbelstenen:
3-2-1.
Infanterie met geweren: maximaal 4 hexagonen. Dobbelstenen: 4-3-2-1.
Afgestegen ruiterij met karabijnen: maximaal 3 hexagonen. Dobbelstenen:
3-2-1.
Artillerie te voet: maximaal 5 hexagonen. Dobbelstenen: 5-4-3-2-1.
Bereden artillerie: maximaal 5 hexagonen. Dobbelstenen: 4-3-3-2-1.
Wanneer een eenheid verliezen geleden heeft wordt het aantal te werpen dobbelstenen niet verminderd, maar een eenheid kan wel nooit meer verliezen toebrengen dan de eigen resterende getalsterkte. Bij artillerie worden daarvoor alleen de artilleristen meegeteld, niet de kanonnen of trekstellen. Een artillerie-eenheid is vernietigd wanneer alle artilleristen gesneuveld zijn.
Generaals
in gevecht.
Een generaal die het bevel voert over één of twee infanterie-
of cavalerie-eenheden (en zich dus in dezelfde hexagoon bevindt) mag altijd
meevechten met één van deze eenheden. Dit wordt gesimuleerd door
het aantal dobbelstenen die de eenheid mag werpen met één te verhogen.
Een generaal die geen eenheden onder zijn bevel heeft kan niet vechten.
Vizierlijn.
Om te vuren moeten de eenheden hun doel "zien". Deze zichtlijn noemt
men 'vizierlijn'. Beeld je een lijn in vanuit het centrum van de hexagoon waarop
je eenheid zich bevindt, tot het centrum van de hexagoon waarop de vijand zich
bevindt. De vizierlijn is geblokkeerd wanneer ze (zelfs gedeeltelijk) een hexagoon
passeert waarop een andere eenheid zich bevindt of ook door bepaalde terreinsoorten.
Wanneer de vizierlijn langs de rand van een of meerdere hexagonen loopt die
een obstructie vormen, wordt ze niet geblokkeerd, behalve wanneer de obstructies
zich aan beide kanten van de vizierlijn bevinden.
Invloed
van het terrein.
Zie hiervoor de "samenvattende kaart".
5.
Resultaten van het gevecht.
De verliezen worden berekend en weggenomen alvorens eenheden zich eventueel
moeten terugtrekken.
Aanval:
Gebruik de dobbelstenen uit het "Battle
Cry"
spel. Voor elk geworpen symbool dat overeenkomt met het doel scoort de aanvaller
één "hit". De gekruiste sabels betekenen steeds een
hit.
Wanneer de aanvaller in één worp meer dan één hit
scoort (gekruiste sabels niet inbegrepen), wordt de eerste hit automatisch omgezet
in een "kil" en wordt een figuurtje weggenomen. In alle andere gevallen
mag de tegenspeler per hit één "reddende dobbelsteen"
gooien. Wanneer (bij een afstand van 2 hexagonen of meer) hij het symbool van
de eenheid of gekruiste sabels gooit wordt de hit alsnog in een misser omgezet.
Bij een afstand van 1 hexagoon gelden enkel de gekruiste sabels . Wanneer een
eenheid volledig weggevaagd is, wordt een victoriepunt toegekend. Wanneer de
aanvaller meer hits scoort dan er figuren binnen de eenheid resten, zijn deze
hits verloren.
Verdediging: wanneer een speler een eenheid niet vrijwillig wil terugtrekken (zie hieronder) mag hij (indien mogelijk binnen de spelregels) per aangevallen eenheid met 1 dobbelsteen een "verdedigende worp" doen, maar niet meer dan 1 dobbelsteen per eenheid per beurt. Slaagt hij er daarbij in het symbool van de vijandelijke eenheid te werpen, lijdt de vijand één verlies (beperkingen van terrein en vizierlijn zijn van toepassing). Dit is automatisch een "kill" (geen "reddende dobbelsteen" voor de tegenstander).
Uitschakelen
van een generaal.
Een generaal mag enkel aangevallen worden door infanterie
of cavalerie en enkel wanneer hij zich alleen in een hexagoon bevindt. Daartoe
worden de dobbelstenen geworpen als voorzien. Wanneer de aanvaller er in slaagt
om de gekruiste sabels te gooien en om te zetten in een kill, wordt de generaal
gedood en krijgt de aanvaller een victoriepunt.
Terugtrekken.
Gedwongen terugtrekken: wanneer er één of meerdere vlaggen gegooid
worden, bestaat de kans dat de eenheid moet terugtrekken.
Zolang een eenheid niet onder de volgende getalsterkten valt, worden de geworpen
vlaggen genegeerd:
INFANTERIE: |
CAVALERIE: veteranen: 3 figuren. ervaren troepen: 4 figuren. |
ARTILLERIE: veteranen: 2 figuren. ervaren troepen: 2 figuren. |
Wanneer een eenheid onder bevel van een generaal staat, mogen bovenstaande waarden nog met 1 figuurtje verminderd worden (behalve bij artillerie).
Wanneer de vlaggen wel van toepassing zijn, dient de betreffende eenheid zich
één hexagoon per geworpen vlag terug te trekken in de richting
van de eigen basislijn, ook wanneer dit betekent dat zij haar brigade-verband
verbreekt. Ook hier kan een "reddende dobbelsteen" (per vlag) gegooid
worden, maar dit is niet verplicht (keuze van de speler).
Vrijwillig terugtrekken: alvorens een eenheid onder vuur genomen wordt heeft de verdediger de optie om de eenheid vrijwillig te laten terugtrekken (1 hexagoon, wanneer toegelaten onder de regels). De eenheid mag hierdoor echter niet een eventueel brigade-verband verbreken. De eenheid wordt onder vuur genomen voordat zij zich terugtrekt. Zij behoudt de "reddende dobbelsteen"-worp per hit, maar verliest de "verdedigende worp".
Regels
bij terugtrekken:
- Een eenheid kan zich niet terugtrekken in een hexagoon dat al twee bevriende
of een of meer vijandelijke eenheden bevat.
- Wanneer een eenheid terugtrekt in een hexagoon dat een bevriende generaal
bevat, komen verdere vlaggen uit dezelfde worp te vervallen en hoeft de eenheid
niet verder terug te trekken.
- Een eenheid die terugtrekt onder bevel van een generaal moet haar generaal
meenemen (tenzij er zich in de hexagoon nog een tweede eenheid bevindt die niet
moet terugtrekken).
- Wanneer een eenheid geen ruimte heeft om terug te trekken, houdt zij halt
en verliest een figuur extra per genegeerde vlag. Ingeval er dan meer vlaggen
zijn geworpen dan het resterend aantal figuren in een eenheid onder bevel van
een generaal, dan wordt de generaal gedood.
- Wanneer een eenheid of generaal gedwongen worden om van het slagveld terug
te trekken, worden zij als vernietigd beschouwd.
- Indien minstens één eenheid die deel uitmaakt van een brigade,
teruggeslagen wordt en als zodanig het contact verliest met de brigade mag de
speler kiezen om de brigade verbroken te houden OF de ganse brigade (in brigade-verband)
terug te trekken samen met de terugvallende eenheid. In dat geval blijft de
brigade wel behouden.
6. Neem
een nieuwe orderkaart.
Nadat al het bovenstaande uitgevoerd is plaatst de speler de orderkaart op de
aflegstapel en neemt een nieuwe. Daarna is het de beurt aan de tegenstander.
SAMENVATTENDE KAART (VOORZIJDE- afdrukken op karton)
EENHEID
|
VERPL.
|
|
DOBBELSTENEN
& BEREIK
|
|
TERREIN
|
VERPL.
|
+-
DOBBELSTN
|
VIZIERLIJN
|
CAVALERIE
|
3
|
&
|
3
|
bos
|
stop
|
-1
aanvaller
|
blokkeert
|
|
AFGESTEGEN
CAVALRY
|
op-
of
afstijgen |
&
|
3-2-1
|
Boomgaard
|
-1
aanvaller
|
|||
Heuvel
|
-1
aanvaller
|
blokkeert
|
||||||
INFANTERIE
MUSKET
|
1
|
&
|
3-2-1
|
Gebouw
|
stop
|
-2
aanvaller
|
blokkeert
|
|
2
|
&
|
0
|
Waterweg
|
stop
|
-1
verdediger
|
|||
INFANTERIE
GEWEER |
1
|
&
|
4-3-2-1
|
Brug
|
||||
2
|
&
|
0
|
Landbouwveld
|
-1
aanvaller
|
blokkeert
|
|||
ARTILLERIE
TE VOET |
1
|
&
|
0
|
Ruw
terrein
|
nvt
|
|||
0
|
&
|
5-4-3-2-1
|
Hek
|
-1
aanvaller
|
||||
BEREDEN ARTILLERIE |
2
|
&
|
0
|
Veldwerk
|
-2
aanvaller
|
|||
1
|
&
|
4-3-3-2-1
|
||||||
ARTILLERY
OP HEUVEL |
+
1 dobbelsteen indien op
heuvel opgesteld |
|||||||
GENERAAL
|
3
|
&
|
+
1 dobbelsteen bij eenheid
(niet bij artillerie) |
60 STANDAARD ORDERKAARTEN:
13
"verkenning" (2 eenheden in 1 sectie) (4L-5C-4R) 10 "aanval" (3 eenheden in 1 sectie) (3L-4C-3R) 9 "schermutseling" (1 eenheid in 1 sectie) (3L-3C-3R) 6 "stormaanval" (alle eenheden in 1 sectie) (2L-2C-2R) 4 "frontaanval" (1 eenheid in elke sectie) 2 "bombardement" (alle artillerie-eenheden) 2 "vuur!" (infanterie en artillerie in 1 sectie) 2 "versnelde mars" (alle infanterie in 1 sectie) |
2
"leiderschap" (alle generaals bij eenheden) 2 "scherpschutter" (neem een generaal op de korrel) 1 "versterkingen" (gooi voor versterkingen) 1 "bouw een veldwerk" (voor 2 infanterie of 1 artillerie) 1 "tegenaanval" (dupliceer de orders van de tegenstander) 1 "rally!" (lichte versterking van uw eenheden) 1 "te kort aan bevoorrading" (terugvallen naar basislijn) 1 "algemeen offensief" (activeer al uw eenheden & generaals) |
SAMENVATTENDE
KAART (ACHTERZIJDE - afdrukken op karton)
Spelbeurt:
1.
Speel een orderkaart uit.
2. Duidt aan welke eenheden of brigades geactiveerd worden (aantal volgens
orderkaart).
3. Verplaats alle geactiveerde eenheden of brigades.
4. Vechten:
- opties verdediger: (keuze te maken vóór aanvaller dobbelstenen
gooit)
- vrijwillig 1 hexagoon terugtrekken (zonder verdedigende worp - geen terreinwinst
mogelijk voor de aanvaller);
- standhouden met verdedigende worp.
- aanvaller
neemt gevechtsactie:
- gooit het toegelaten aantal dobbelstenen per eenheid alvorens verdediger eventueel
vrijwillig terugtrekt;
- hits aan de kant van de verdediger worden berekend.
- Verdediger
gooit reddende dobbelstenen - kills worden verwijderd.
- Verdediger gooit eventueel voor verdedigende worp.
- uitwerken van terugtrekkingen.
Terugtrekken hoeft niet wanneer een eenheid niet beneden de volgende getalsterkten
valt:
INFANTERIE: |
CAVALERIE: veteranen: 3 figuren. ervaren troepen: 4 figuren. |
ARTILLERIE: veteranen: 2 figuren. ervaren troepen: 2 figuren. |
Ingeval generaal bij de eenheid, nog 1 figuurtje lager, behalve artillerie.
5. Aanvaller neemt een nieuwe orderkaart.